
Kitzberger, Philip

Working Paper

Demands for Media Democratisation and the Latin
American 'New Left': Government Strategies in Argentina
and Brazil in Comparative Perspective

GIGA Working Papers, No. 261

Provided in Cooperation with:
GIGA German Institute of Global and Area Studies

Suggested Citation: Kitzberger, Philip (2014) : Demands for Media Democratisation and the Latin
American 'New Left': Government Strategies in Argentina and Brazil in Comparative Perspective,
GIGA Working Papers, No. 261, German Institute of Global and Area Studies (GIGA), Hamburg

This Version is available at:
https://hdl.handle.net/10419/104997

Standard-Nutzungsbedingungen:

Die Dokumente auf EconStor dürfen zu eigenen wissenschaftlichen
Zwecken und zum Privatgebrauch gespeichert und kopiert werden.

Sie dürfen die Dokumente nicht für öffentliche oder kommerzielle
Zwecke vervielfältigen, öffentlich ausstellen, öffentlich zugänglich
machen, vertreiben oder anderweitig nutzen.

Sofern die Verfasser die Dokumente unter Open-Content-Lizenzen
(insbesondere CC-Lizenzen) zur Verfügung gestellt haben sollten,
gelten abweichend von diesen Nutzungsbedingungen die in der dort
genannten Lizenz gewährten Nutzungsrechte.

Terms of use:

Documents in EconStor may be saved and copied for your personal
and scholarly purposes.

You are not to copy documents for public or commercial purposes, to
exhibit the documents publicly, to make them publicly available on the
internet, or to distribute or otherwise use the documents in public.

If the documents have been made available under an Open Content
Licence (especially Creative Commons Licences), you may exercise
further usage rights as specified in the indicated licence.

https://www.econstor.eu/
https://www.zbw.eu/
http://www.zbw.eu/
https://hdl.handle.net/10419/104997
https://www.econstor.eu/
https://www.leibniz-gemeinschaft.de/


www.giga-hamburg.de/workingpapers

G
IG

A W
orking Papers serve to dissem

inate the research results of w
ork in progress prior to publicaton to encourage the exchange of ideas and academ

ic debate.  
Inclusion of a paper in the W

orking Papers series does not constitute publication and should not lim
it publication in any other venue. C

opyright rem
ains w

ith the authors.

GIGA Research Unit: 
Institute of Latin American Studies

___________________________

Demands for Media Democratisation and the Latin 
American ‘New Left’:  

Government Strategies in Argentina and Brazil in 
Comparative Perspective

Philip Kitzberger

No 261	 November 2014



GIGA Working Papers    261/2014 

GIGA Working Papers                261/2014 

 

Edited by the   

GIGA German Institute of Global and Area Studies   

Leibniz‐Institut für Globale und Regionale Studien 

 

The GIGA Working Papers  series  serves  to disseminate  the  research  results  of work  in 

progress prior  to publication  in order  to encourage  the exchange of  ideas and academic 

debate. An objective of  the series  is  to get  the  findings out quickly, even  if  the presenta‐

tions are less than fully polished. Inclusion of a paper in the GIGA Working Papers series 

does not constitute publication and should not limit publication in any other venue. Copy‐

right remains with the authors.  

 

GIGA research unit responsible for this issue: Institute of Latin American Studies   

Copyright for this issue: © Philip Kitzberger 

WP Coordination and English‐language Copyediting: Melissa Nelson 

Editorial Assistance and Production: Silvia Bücke 

 

All GIGA Working Papers are available online and free of charge on the website  

<www.giga‐hamburg.de/workingpapers>. 

For any requests please contact: <workingpapers@giga‐hamburg.de> 

 

The GIGA German  Institute  of Global  and Area  Studies  cannot be held  responsible  for  

errors or any consequences arising from the use of information contained in this Working 

Paper; the views and opinions expressed are solely those of the author or authors and do 

not necessarily reflect those of the Institute. 

 

GIGA German Institute of Global and Area Studies 

Leibniz‐Institut für Globale und Regionale Studien 

Neuer Jungfernstieg 21 

20354 Hamburg 

Germany 

E‐mail: <info@giga‐hamburg.de> 

Website: <www.giga‐hamburg.de> 



261/2014    GIGA Working Papers 

Demands for Media Democratisation and the Latin 

American ‘New Left’: 

Government Strategies in Argentina and Brazil in 

Comparative Perspective 

Abstract 

This paper examines the determinants of government strategies vis‐à‐vis dominant media 

actors  in  the Latin American context, where  the media’s role  in democratic politics  is  in‐

creasingly being questioned. It compares the first two Kirchnerist presidencies in Argentina 

with the first two Workers’ Party‐led governments in Brazil. While these governments ini‐

tially adopted accommodation strategies towards media organisations, political crises sub‐

sequently disturbed the fragile coexistence of media and government, triggering divergent 

strategic responses that require explanation. 

Using accounts relying on ideological preferences, the study establishes the importance of 

environmental factors and critical junctures as determinants of governments’ strategic op‐

tions. Significant differences in the institutional configurations and articulations of media 

interests  in  the  two  countries  are  found  to be  relevant. However,  the  study  shows  that 

such  constraints do not  tell  the whole  story. Consequently,  the analysis also  focuses on 

how certain junctures affect government perceptions of media power and, in turn, inform 

governments’ strategic stances. 

 

Keywords: Argentina, Brazil, media politics, government strategy, democratisation 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prof. Philip Kitzberger 

is a political science professor at the Universidad Torcuato Di Tella in Buenos Aires and a 

researcher at the Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) of 

Argentina. This paper was written during a stay at the GIGA Institute of Latin American 

Studies  in  2014  that was  funded  by  a  scholarship  from  the Alexander  von Humboldt 

Foundation. 

Contact:  <pkitzberger@utdt.edu> 

Website:  <www.utdt.edu> 



GIGA Working Papers  WP 261/2014 

Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’: 

Government Strategies in Argentina and Brazil in Comparative 

Perspective 

Philip Kitzberger 

Article Outline 

1  Introduction 

2  Analytical Considerations 

3  Parallel Developments 

4  Divergent Paths 

5  Conclusion 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1  Introduction 

A common feature of the recent wave of left‐leaning governments in Latin America has been 

the eruption of intense ‘media wars’. These conflicts have raised questions about their causes 

and about their consequences for democracy. Growing mediatisation combined with persis‐

tent elitism and (ownership and audience) concentration  in Latin America’s media systems 

have often been advanced as an explanation. The occurrence of open conflicts and their de‐

gree of radicalism have in turn been attributed to the populist or social‐democratic nature of 

the governments involved. 



Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’  5 

WP 261/2014  GIGA Working Papers 

I focus here on the determinants of governmental strategies towards dominant media ac‐

tors  in contexts of  increased questioning of  the media’s role  in democratic politics.  I argue 

that besides prior political identities, ideological beliefs, and policy preferences regarding the 

media, the adoption of confrontational counter‐hegemonic or accommodation strategies de‐

pends on particular constraints and opportunities. There are also – I claim – particular junc‐

tures and developments that influence how governmental decision‐makers interpret correla‐

tions of forces, and how they perceive their chances of political survival. 

I compare the two first Kirchnerist presidencies in Argentina with the two first Workers’ 

Party  (PT)‐led  governments  in  Brazil.  The  cases  comprise  Néstor  Kirchner’s  presidency 

(2003–2007)  and Cristina Fernández de Kirchner’s  first presidency  (2007–2011)  on  the  one 

hand and Luis Inácio‘Lula’ da Silva’s two terms (2003–2010) on the other. Despite their dif‐

ferences in terms of identity and path to power, the initial phases of these governments were 

strikingly similar in terms of their media politics. In fact, Lula and Kirchner each inaugurated 

their presidencies  in 2003 by adopting an accommodation strategy  towards  their country’s 

dominant media organisations. These pragmatic approaches were reflected in political deci‐

sions favouring Globo and Clarín – Brazil and Argentina’s largest media organisations – and 

in the preferential treatment given to their journalistic outlets. 

In both cases, political crises – the Mensalão scandal in Brazil 2005 and Argentina’s agrar‐

ian conflict  three years  later – shook  this  initial equilibrium, shifting  the way  these outlets 

covered  government. However,  the  two  governments  responded  differently  to  these  new 

scenarios. While  Lula  abandoned  the  former  accommodation  strategy  after  2005,  thereby 

changing his stance on  the Globo Group, he did not enter  into  the overt war with  leading 

media players  that has characterised Kirchnerism since 2008. These divergent  reactions  re‐

quire further explanation. To account for the responses adopted in the aftermath of the crises, 

I  first explore  the constraints  in  the political‐institutional  realm and  in  the media sphere.  I 

then reconstruct some episodes and processes that followed the crises to prove how ongoing 

events led to governmental (re)interpretations of the political situation that decisively influ‐

enced the strategies adopted. 

The paper is organised as follows: I start by introducing some analytical considerations. 

Then, I delineate the parallel developments in both cases: the respective dominant media ac‐

tors, the political context, the initial governmental politics of accommodation, and the politi‐

cal  crises.  In  the  third  section  I  address  the divergent paths  each  government  took  in  re‐

sponse to the critical junctures, first outlining the strategies adopted and then exploring dif‐

ferent variables that explain them. 

2  Analytical Considerations 

The variation  in governmental media strategies  in  the context of Latin America’s  ‘left  turn’ 

has  often  been  described  but  seldom  theorised. Most  accounts  establish  a  connection  be‐



6  Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’ 

GIGA Working Papers  WP 261/2014 

tween radical confrontational strategies towards the established media and the populist vari‐

ant of  leftist governments.1 Following Waisbord, Latin American populists share a view of 

the media that is rooted in a mixture of Marxism and nationalism: the media are the power‐

ful instruments of domination of anti‐popular minorities. Such a view supports a call for radi‐

cal reforms. While not denying other intervening factors, this perspective suggests that ideas 

and beliefs play a prominent role in policy formation. 

This view, however, doesn’t account  for  the cases. Lula, his  inner circle, and  the PT  in 

general shared critical beliefs about the media as elite or class actors, and advocated media 

democratisation reforms.2 The Kirchners,  in contrast, had no previous public commitments 

on the subject. Still, the  latter eventually pushed for an aggressive reform, whereas the for‐

mer didn’t translate their ideological commitments into policy. 

Furthermore, programmatic beliefs (either populist or  leftist) about  the media don’t ex‐

plain why both governments initially accommodated media interests and why, in the after‐

math of equivalent crises, both recast  their strategies  in  the ways  they did.  If  ideas are  the 

primary factors shaping governmental choices, then political actors should be much less sen‐

sitive to external environments than appears to be the case.3 This is not to say that ideas play 

no role at all, but that they do so only under favourable conditions. Ideas do affect the ways 

in which actors make sense of the world they face; political‐institutional settings and vested 

interests condition their viability.4 

Turning away from voluntaristic accounts of policy choices as simple expressions of ideo‐

logical preferences, scholarly research on the variations  in the way the Latin American Left 

actually governs has  focused  instead on  the context. Economic and  social policy variation, 

especially  the  degree  of  radicalism  and  elite  defiance,  has  been  explained  by  politico‐

institutional variables  such  as path  to power, party  system,  and political  competition pat‐

terns.5 Several studies on Brazil have reconstructed the political system constraints and veto 

points that curtailed the ability of the PT‐led government to translate its preferences into policy.6 

                                                 
1   Silvio Waisbord,  ‘Between Support and Confrontation: Civic Society, Media Reform and Populism  in Latin 

America’, Communications, Culture & Critique 4 (2011), pp. 97–117; Voxpopulista. Medios, periodismo y democracia 

(Buenos Aires: Gedisa, 2013); Philip Kitzberger, ‘The Media Activism of Latin America’s Leftist Governments: 

Does  Ideology Matter?’, GIGA Working Paper Nr. 151  (2010); Alberto Koschützke and Elizabet Gerber  (eds), 

Progresismo y políticas de comunicación: manos a la obra (Buenos Aires: FES, 2011). 

2   Margaret Keck, The Workers’ Party and Democratization  in Brazil  (New Haven, CT: Yale University Press, 

1992). See also the 1989 electoral programme: <www.fpabramo.org.br/uploads/democracia.pdf>. 

3   Sheri Berman, The Social Democratic Moment.  Ideas and Politics  in  the Making of  Interwar Europe  (Cam‐

bridge, MA: Harvard University Press, 1998). 

4   Dietrich Rueschemeyer, ‘Why and How Ideas Matter’, in Robert Goodin and Charles Tilly (eds), The Oxford 

Handbook of Contextual and Political Analysis (New York: Oxford University Press, 2006), pp. 227–251. 

5   Steven Levitsky and Kenneth Roberts (eds), The Resurgence of the Latin American Left (Baltimore, MD: The 

Johns Hopkins University Press, 2011). 

6   Hernán  Gómez  Bruera,  Lula,  the Workers’  Party  and  the  Governability  Dilemma  in  Brazil  (New  York: 

Routledge, 2013); Wendy Hunter, The Transformation of the Workers’ Party in Brazil, 1989–2009 (Cambridge: 

Cambridge University Press, 2010). 



Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’  7 

WP 261/2014  GIGA Working Papers 

These ‘hard’ institutional factors influence governmental perceptions of the political viability 

of different policy options vis‐à‐vis the media. 

Outside  of  formal  political  institutions, media  institutions  can  themselves  function  as 

constraints or even veto players. Media conglomerates are widely perceived – especially  in 

Latin America’s instrumentalist media culture – as strategic actors that control key resources 

(agendas, information, public reputations) capable of influencing political processes or, spe‐

cifically, the ability of a government to last over time. Here the subjective dimension of con‐

straints – the fact that they are perceived rather than objective – becomes clear. Perceived in‐

fluence,  and not  actual  influence,  is  thus  the  relevant  factor. Media power  is, ultimately, 

reputational power:  ‘As  long as politicians and  regulators believe  that media has great  ef‐

fects, they will usually act  in consequence. At the regional  level, Latin American politicians 

perceive huge media influences on policy making.’7 

In contrast to understandings of the media originating from ideologies, these perceptions 

are usually  forged  contextually  along political paths  to  institutional power. However,  the 

ways in which media power reputations coexist or compete with ideological beliefs, and how 

they affect strategic shifts, cannot be settled merely through static descriptions of institutional 

constraints or governmental beliefs  about  the media. While  important, pre‐existing beliefs 

must instead be examined in their interplay with short‐term experiences and with challenges 

faced during the governing process. Time‐sensitive narratives could illuminate how such de‐

velopments reinforce or alter pre‐held beliefs, and how they influence the way in which gov‐

ernmental decision‐makers evaluate correlations of forces and their own chances of survival – 

shifting or adjusting their strategies accordingly.  

Two mechanisms can be hypothesised  regarding how short‐term events and sequences 

affect the governmental perceptions that, in turn, influence strategic choices: 

The  first  consists  of  demonstration  effects. Early  incidents  or  episodes  and  the  reactions 

they provoke among both potential opponents and allies can have significant demonstration 

effects  that affect  later  transaction‐cost evaluations  for certain courses of action. When con‐

sidering choices, governments estimate the likely availability of support for a possible switch 

towards confronting established actors.8 A decision to defy the dominant media assumes that 

one has the capacity to mobilise credible voices and to resist hostile narratives in the media‐

dominated public sphere. 

The second mechanism consists of  judgements of causality. The real  influence  that media 

content has on public attitudes and behaviour is constitutively opaque. Governments fill this 

cognitive gap with  judgements of causality  instead. Sequences of events experienced  influ‐

ence how  judgements about likely media effects are constructed. In the present experiment, 

                                                 
7   Sallie Hughes and Paola Prado,  ‘Media Diversity and Social Inequality  in Latin America’,  in Merike Blofield 

(ed.), The Great Gap:  Inequality  and  the Politics  of Redistribution  in Latin America  (University Park,  PA: 

Pennsylvania University Press, 2011), p. 138. 

8   Gómez Bruera, Lula, the Workers’ Party and Governability, pp. 93–94. 



8  Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’ 

GIGA Working Papers  WP 261/2014 

both governments were placed in a setting of sudden media coverage that was perceived by 

them  as  hostile,  followed  later  by  elections. The  electoral  results  gave  the  governments  a 

measure of media power. The  causal  force  assigned  to media  coverage,  in  turn,  informed 

these governments’ assessments of their prospects for political survival, and is central in re‐

constructing the rationale underlying their strategic choices and shifts. 

3  Parallel Developments 

By 2000, Argentina’s and Brazil’s media systems were – like most of Latin America’s – exhibit‐

ing high levels of concentration and a persistently elitist character. Both media systems were 

characterised by the presence of dominant, family‐controlled media conglomerates. 

Through  its  alliance  with  the  military  regime,  Roberto  Marinho’s  Rede  Globo  had 

achieved absolute dominance in Brazil’s television market – averaging a 75 per cent share of 

the national audience – by the 1980s. The first direct presidential race in 1989 – in which Lula 

was defeated by Fernando Collor,  to whom  the network was committed –  represented  the 

apex of TV Globo’s political  influence. Throughout  the 1990s opportunities  for competitors 

opened up. However, until 2008 TV Globo managed to keep its audience share above 50 per 

cent, far above the 16 per cent of its nearest rival and only comparable to Televisa’s television 

dominance  in Mexico.  By  2002, with  223  stations  or  affiliates,  the  network was  reaching 

55 million homes. In 2005 its total revenue was triple that of the country’s second and third 

networks, and  it  received over half of Brazil’s advertising budget. The conglomerate addi‐

tionally controlled newspapers, newsweeklies, radio stations, pay‐TV networks, production 

companies, and other interests in cultural industries. However, TV Globo’s hegemonic posi‐

tion  rested not only on  its overall  size but  also on  its  communicative‐symbolic power.  Its 

newscast, the Jornal Nacional (JN), the first to be aired simultaneously on all affiliate stations 

in 1969, played a central role  in consolidating a sense of national  identity, and since then  it 

has been by far the most influential national news provider and agenda setter. In addition to 

its  TV  journalism, Globo’s  telenovelas  have  had  an  unprecedented  influence  on  Brazilian 

popular culture.9 

Argentina’s Clarín company started as a modest newspaper in 1945. It was only during 

the 1970s that it began to expand. Clarín’s pragmatic ties to the military regime led to an as‐

sociation with the state in the production of newsprint. By the 1980s it had become the coun‐

try’s largest and most influential daily. Its expansion and the parallel crisis of traditional po‐

litical actors increased Clarín’s autonomy from the political field and enhanced its capacity to 

                                                 
9   John Sinclair, Latin American Television. A Global View  (Oxford: Oxford University Press, 1999); Elizabeth 

Fox  and  Silvio Waisbord  (eds), Latin  Politics, Global Media  (Austin,  TX: University  of  Texas  Press,  2002); 

Venício Lima, Mídia. Crise política e poder no Brasil (São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2006); Mauro Porto, 

Media Power and Democratization  in Brazil. TV Globo and  the Dilemmas of Political Accountability  (New 

York: Routledge, 2012). 



Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’  9 

WP 261/2014  GIGA Working Papers 

organise the public agenda. The liberalisation and privatisation process initiated in 1989 un‐

der Carlos Menem initiated its transformation into a multimedia conglomerate. The removal 

of cross‐media ownership restrictions enabled the newspaper to move into the broadcasting 

sector, where it acquired leading television and radio stations.  

Throughout the 1990s the Clarín Group expanded horizontally and vertically, from pub‐

lishing  and  broadcasting  to  cable  TV  and  internet  provision,  news  agencies,  audio‐visual 

production, and soccer transmission, among other interests. Controlled by Ernestina Herrera 

de Noble, the founder’s widow, and Hector Magnetto, its CEO, the group became one of the 

country’s leading economic conglomerates. Since 1999 it has been financed through interna‐

tional capital markets.  Its undisputed ascendancy  in public agenda and opinion  formation 

has been made possible by its multiple popular outlets and by its prestigious news media’s 

capacity  to  act  in  a  coordinated  fashion,  headed  by  its  newspaper  and  its  24‐hour  news 

channel.10 

3.1  The Politics of Accommodation 

The electoral triumphs of Lula in 2002 and Kirchner in 2003 formed part of the initial wave of 

leftist victories  that occurred  in  the context of  the regional economic downturn  from 1998  to 

2002. Despite their different paths – Kirchner, a Peronist from a remote province, emerged in 

the aftermath of the 2001 crisis as a political outsider; Lula, a union and leftist party leader, fol‐

lowed a gradual party‐institutional route – both rose to government promising an alternative 

to neoliberalism.11 However, these promises coexisted with concerns about governability. The 

latter resulted in important incentives to privilege key strategic actors like Globo and Clarín. 

Kirchner  took on  the presidency  in  the aftermath of  the 2001 mass protest mobilisations 

and political representation crisis. Due to Menem’s defection from the runoff, Kirchner eventu‐

ally won the presidency with only 22 percent of the vote. The newly elected president tackled 

his  first  challenge  –  to  reconstruct political  authority  – by promising  a  ‘renewal  of politics’ 

aimed at building support among the sceptical urban middle classes. In this context, his rela‐

tionship with the public, the media, and especially the Clarín Group assumed strategic  im‐

portance  for his political  future.12 As discussed below, Kirchner  shared and overstated  the 

‘common sense’ of political  leaders regarding Clarín’s role  in governability. Kirchner cared 

about Clarín not only because of  its perceived power but also because he believed  that  its 

outlets’ audiences overlapped with his own potential constituency.13 

                                                 
10  Martín Sivak, Clarín. El gran diario argentino. Una historia (Buenos Aires: Planeta, 2013); Guillermo Mastrini 

and Martín Becerra, Periodistas y magnates. Estructura y concentración de las industrias culturales en América 

Latina (Buenos Aires: Prometeo, 2006); Fox and Waisbord, Latin Politics. 

11  Levitsky and Roberts (eds), The Resurgence of the Left, p. 10. 

12  Philip Kitzberger,  ‘“La madre de todas  las batallas”: El kirchnerismo y  los medios de comunicación’,  in An‐

drés Malamud and Miguel De Luca (eds), La política en tiempos de los Kirchner (Buenos Aires: Eudeba, 2011), 

pp. 179–189. 

13  Sivak, Clarín, p. 13. 



10  Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’ 

GIGA Working Papers  WP 261/2014 

In 2002 Lula competed  for  the presidency  for  the  fourth  time. A  long de‐radicalisation 

process had made his 1989 leftist platform seem far away. While he had once denounced the 

media as part of the establishment and had been confronted by Globo, Lula’s professional‐

ised campaign hired marketing gurus to communicate a moderate message. To appease the 

establishment, Lula’s  inner circle decided  to  signal continuity with  the macroeconomic or‐

thodoxy in a ‘Letter to the Brazilian People’. To ensure a victory in the runoff, the PT allied 

with non‐leftist parties and leaders who were, in turn, allies of the Globo network. Predictably, 

demands for media democratisation, part of the historical agenda of the PT and its civil society 

allies, disappeared. Shortly before  the election Lula held private meetings with  the Marinho 

family. The night he was  elected he appeared on a popular Sunday  show broadcast by TV 

Globo. The next day he sat beside the JN anchor during the entire newscast, commenting on the 

elections. These facts signalled that Lula would seek an understanding with the media actors.14 

For their part, the media conglomerates also had  incentives for seeking accommodation 

at the outset of Lula’s and Kirchner’s presidencies. In the context of the 1990s inflation con‐

trol policies, which pegged the respective local currencies to the US dollar, both groups made 

investments,  thereby amassing significant debt  in US dollars. When currency devaluations 

resulting from the 1998 crisis occurred in 1999 in Brazil and in 2002 in Argentina – plus the 

crisis‐induced market contraction – the two conglomerates were left in a vulnerable position. 

In 1999, Globo’s debt amounted  to 2 billion USD. By 2002, Clarín  faced  the possibility of a 

cramdown – in other words, of being taken over by its creditors.  

Even before Lula and Kirchner took office they signalled goodwill regarding the groups’ 

problems.  In mid‐2002, prior  to  the upcoming elections,  the PT  supported a  constitutional 

amendment that would allow up to 30 per cent foreign capital in communications enterprises. 

During  its  first days, Lula’s government  showed  a willingness  to  extend  credits  to Globo 

through the National Development Bank.15 During Duhalde’s interim government in Argen‐

tina, and after  intense  lobbying by Clarín, Congress had approved a  law establishing a cap 

on  foreign ownership of  ‘cultural  industries’,  thereby preventing  the group’s holders  from 

losing control of their assets to foreign creditors. This initiative, dubbed by critics the ‘Clarín 

Law’, was finally approved by the executive a few days after Kirchner had taken office. It is 

plausible  that Clarín’s  financial weakness reinforced  the conglomerate’s  initial benevolence 

towards the Kirchner administration. Observers also consider it to be an example of a broader 

pattern wherein Clarín agrees with governments in their initial phase, only to become a tena‐

cious critic once it has achieved its goals.16 

                                                 
14  Ricardo  Kotscho, Do  golpe  ao  Planalto:  uma  vida  de  repórter  (São  Paulo:  Companhia  das  Letras,  2006), 

pp. 235–256; Porto, Media Power, p. 115. 

15  Fearing the negative repercussions of accepting state help, Globo finally opted for a privately negotiated debt 

restructuring. Carlos E. Lins da Silva, ‘Television in Brazil’, in David Ward (ed.), Television and Public Policy: 

Change and Continuity in the Era of Global Liberalization (New York: Taylor & Francis, 2009), pp. 27–43. 

16  Martín Becerra and Sebastián Lacunza, Wikimedialeaks. La relación entre medios y gobiernos de América La‐

tina bajo el prisma de los cables de Wikileaks (Buenos Aires: Ediciones B, 2012), p. 48. 



Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’  11 

WP 261/2014  GIGA Working Papers 

Certainly, these considerations do not exhaust the reasons for the initial benevolence. For 

Globo, as for any media institution, opposing Lula’s rising popularity would have been costly. 

Kirchner, meanwhile, took office as an unknown figure. His popularity only increased later. 

Given the context of political and economic instability in Argentina, however, Clarín’s CEO 

and the conglomerate’s journalistic leadership stood behind the initial government decisions, 

which were seen as conducive to national recovery.17 

The initial coverage reflected these incentives. Globo seemed to celebrate the election of 

the political leader it had traditionally opposed. In fact, in contrast to the paulista print media, 

which was  critical  from  the  outset,  the  group’s  ‘[network]  news  coverage  of  Lula’s  first 

months in office was characterised by a very positive tone’.18 Clarín, for its part, praised the 

main policies, exalted the president’s virtues, and took a mostly gentle tone during Kirchner’s 

first three years in office.19 

Both administrations reciprocated. During his presidency, Kirchner invested in a personal 

relationship with Magnetto. He also appointed an officer sympathetic to sectoral requests to 

the broadcasting regulatory authority. Clarín was favoured by several decisions. In 2003, the 

main national broadcasters had their licences renewed for ten years. In 2005, a decree granted 

an additional  ten‐year grace period  for all  television  licensees. Three days before handing 

over the presidency to his wife, Kirchner approved the merger of the country’s two leading 

cable providers, granting Clarín a dominant position in the cable TV and internet provision 

markets – sectors that, by 2007, represented 60 per cent of the conglomerate’s revenues. Ad‐

ditionally, Clarín retained a significant share of the official advertising; it benefited from the 

blocking  of  new  cable  distribution  permit  requests, while  its  journalistic  outlets  obtained 

privileged access to and scoops from government sources. Until 2008, Kirchner tried to favour 

the  group’s  expansion  ambitions  regarding  the  telecommunications  sector.  Simultaneously, 

however, he also sought to counter‐balance the group’s dominant position by trying to tempt 

foreign business organisations (Telmex and Prisa) to enter the Argentine media sector and by 

strengthening other local entrepreneurs.20 

While the Kirchners were pragmatic at the level of owners and editors, their rapport with 

the press was tense from the outset. In addition to choosing the conservative La Nación as the 

government’s  ideological opponent  right  from  the beginning,  the Kirchners  tended  to pre‐

sent  journalism as dependent on non‐elected powers and  intellectually subordinate  to neo‐

liberal‐technocratic  common  sense. The  executive  viewed  itself  as  leading  the  recovery  of 

                                                 
17  Sivak, Clarín, p. 387. 

18  Porto, Media Power, p. 115; Antonio Rubim and Leandro Colling,  ‘Política, cultura e a cobertura  jornalística 

das  eleições presidenciais de 2006’,  in  Jefferson Goulart  (ed.), Mídia  e democracia  (São Paulo: Annablume, 

2006), pp. 63–78. 

19  Sivak, Clarín, p. 386. 

20  Graciela Mochkofsky, Pecado original. Clarín,  los Kirchner y  la  lucha por  el poder  (Buenos Aires: Planeta, 

2011), pp.163–169; Sivak, Clarín, p. 386–387. 



12  Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’ 

GIGA Working Papers  WP 261/2014 

politics’  autonomy  in  the  face of  the media’s  fake neutrality. This viewpoint,  sporadically 

present  in discourse  from 2003 on, would become commonplace after 2008. At  the  level of 

governmental  communications  practices, Kirchner  routinely  resorted  to  controlled  events, 

exerted strict vertical control over sources, and resisted complying with journalistic conven‐

tions  such  as  interviews  and  press  conferences.  These  tactics  contributed  to  tension with 

journalists.21 

The early accommodative impulses of Lula’s administration can, in addition to the above‐

mentioned privileges accorded to TV Globo, also be detected in a series of government deci‐

sions and non‐decisions. The PT had historically been aligned with media democratisation 

agendas, and the civil society organisations that had come together during the 1990s  in the 

Fórum Nacional pela Democratização da Comunicação  (FNDC) were organically  linked  to 

the party, with important overlapping memberships. While these democratisation demands 

had been silenced during the 2002 campaign, there was uncertainty about what would happen 

afterwards. This contrasts with Argentina’s experience. As shown below, the Brazilian gov‐

ernment’s  initial  strategy  of  accommodating Globo  also  entailed  containing  or  deflecting 

pressures from inside the party and from its core allies in society.  

With Lula  in  office,  the party’s  radical  factions  and  other  leftist  allies  in Congress  re‐

newed their enthusiasm for media democratisation. As Table 1 shows, the number of legisla‐

tive  initiatives  to  regulate  broadcasting  jumped  abruptly  in  2003.  This  activism was  not, 

however, echoed in Planalto Palace. 

Table 1: Legislative Initiatives Affecting the Broadcasting Sector in both Federal Chambers 

1996  1997  1998  1999  2000  2001  2002  2003  2004  2005  2006  2007  2008  2009  2010 

5  7  6  12  11  15  7  26  12  25  17  44  35  62  46 

Source: Author’s adaptation of data from ABERT, Relatório de gestao. Bienios 2006/2008, 2008/2010. 

The key agency appointments made the accommodation impulses and containment strategies 

within  the government even more apparent. The Ministry of Communications  (MINCOM) 

had historically been conceded to close allies of the big broadcasters. In 2003, despite initial 

expectations, the MINCOM did not go to the PT. Miro Teixeira, Lula’s initial choice, was an 

ambiguous actor. While his party was heir  to Varguista  trabahlismo, he represented a prag‐

matic position and cultivated good relations with the Marinhos and other big broadcasters. 

Despite his appointment of some FNDC cadres in lower tiers, no significant threat to Globo 

emerged from Teixeira’s tenure.22 

However, in the context of the transition to digital television, a decree sanctioned under 

Teixeira stimulated  the creation of a Brazilian standard and created an advisory board  that 

                                                 
21  Kitzberger, Media Activism, pp. 23–24. 

22  Interviews with Marcos Dantas,  former planning  secretary, MINCOM, 7  July 2011; Gustavo Gindre, FNDC 

member, 6 July 2011; James Görgen, advisor to the executive secretary, MINCOM, 29 June 2011. 



Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’  13 

WP 261/2014  GIGA Working Papers 

included representatives from civil society, thus creating some institutional space for voices 

that viewed  this  transition as an opportunity  to  subordinate  commercial  interests  to  civic‐

political goals. This initiative represented a challenge to Globo’s interests, as the company, in 

association with the electronic equipment supplier NEC do Brasil, had invested in adopting 

the Japanese standard. By January 2004, Teixeira had been replaced by a conservative Partido 

do Movimento Democrático Brasileiro  (PMDB) politician, yet  the progressive groups  com‐

mitted to developing the Brazilian norm kept working autonomously. With the outbreak of 

the Mensalão, Lula was forced  to redistribute cabinet posts. As part of  this reshuffle, Hélio 

Costa, another conservative PMDB member and himself a  former TV Globo correspondent 

and media entrepreneur, was designated head of MINCOM in July 2005. As many observers 

agree, his main agenda was to guide the digital transition in Globo’s interest. In 2006, revers‐

ing previous hopes, the Japanese–Brazilian standard (ISDB‐T) was adopted by decree.23 

These pragmatic moves towards Globo coexisted with tensions between government and 

press institutions. After a brief honeymoon, aggressive press coverage revived old petista crit‐

ical views of the media and divided Lula’s inner circle over the attitude to be assumed. Al‐

though he was torn himself, Lula’s prudential avoidance of confrontation mostly prevailed.24 

Additionally, a  trend  that would  fully emerge after  the 2005/06  crises was already visible: 

Lula embodied the man of the povo (common people) who had reached the top political posi‐

tion, previously  the exclusive domain of social elites, and brought  latent class prejudice  in 

reporting to the fore, while his direct‐communication appeals were denounced as ‘populist’. 

The governmental communications practices adopted – regular presidential broadcasts (Café 

com o Presidente), refusal to comply with journalistic conventions, and staged events used as 

agenda‐setting devices – further alienated journalists.25 

Amidst this initial tension, two brief but disruptive episodes would have important con‐

sequences. Both were sparked by allies’ initiatives, not by the executive itself. First, in the af‐

termath of  the scandal around a New York Times column  that claimed Lula had a drinking 

problem, the journalists’ union promoted the creation of a Federal Journalism Council (CFJ), 

a non‐governmental body  intended  to  set ethical  standards and  regulate professional  con‐

duct. Second, a group of progressive filmmakers working at the Ministry of Culture intended 

to create a National Agency for Cinema and Audio‐Visual Activities (ANCINAV) with regu‐

latory authority over the audio‐visual sector, including television. Both initiatives triggered a 

fierce media reaction, with the projects presented as threats to press freedom and expressions 

of the government’s authoritarian statism. These hostile reactions led government to rapidly 

shelve both proposals. While  the  first  initiative  reached  the  legislative proposal  stage,  the 

second was leaked to the press as a first draft. 

                                                 
23  Becerra and Lacunza, Wikimedialeaks, p. 274. 

24  See Lula’s press secretary’s memoirs: Kotscho, Do golpe ao Planalto, pp. 251–255. 

25  Kitzberger, Media Activism, pp. 26–27. 



14  Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’ 

GIGA Working Papers  WP 261/2014 

3.2  Political Crisis and Media Coverage 

In both cases, it was a political crisis that disrupted the equilibrium. In Brazil the crisis was 

initiated by a corruption scandal, while in Argentina it was triggered by an agrarian conflict. 

The coverage of these episodes by Globo’s and Clarín’s news outlets, aligned to most of the 

mainstream media, signalled a shift. Both governments, and  their closest allies,  interpreted 

this change as an unmistakable sign of political activism – ultimately aimed at ousting them 

from the presidency – by the media elites. 

The  fragile harmony between  the government  and Clarín began  to  come under  strain 

during  the  last  year  of Néstor Kirchner’s presidency. Divergences  over political decisions 

and business interests increased mutual distrust and were reflected in news coverage.26 But 

the turning point came a few months after Cristina Fernández’s appointment, in the context 

of  the agrarian conflict  that occurred between March and  June 2008. After  the government 

passed  a  resolution  that  adjusted  export  taxes  for  agricultural  products  to  fluctuations  in 

world market prices, farmers launched a lockout with massive roadblocks, thereby paralys‐

ing the country. 

As the agrarian conflict unfolded and farmers progressively gained support from signifi‐

cant segments of  the urban middle classes,  the Kirchners blamed  the growing hostility  to‐

wards the government on Clarín’s coverage of events. The Clarín outlets’ framing of the pro‐

test  as  a  ‘historical  strike’  and  the  extensive  live  coverage  of  the protesters  convinced  the 

government  that Clarín was  taking sides with  those who wanted  to oust  the president – a 

persuasion it started to voice publicly. 

The government was not alone in harbouring this perception. A wider segment of society, 

especially middle‐class progressives,  started  to  criticise  the  biases  of Clarín  and  the  other 

mainstream media organisations. These segments constituted the potential support base for 

the Kirchners’ nascent counter‐hegemonic media policy. One central aspect of the coverage 

that mobilised these voices was the prevalence of a binary narrative based on class and race 

stereotypes. The anti‐government protests were presented as legitimate spontaneous actions 

by  honest, productive,  autonomous white  citizens  in  opposition  to  the  spurious  political‐

machine‐based mobilisation of poor, non‐white clienteles.27  

Yet  the  framing  contest was  a  difficult  challenge  for  the  government.  To  counter  the 

frame that opposed a freely mobilised people and a clientelist machine, the government uti‐

lised the classic populist divide between the people (pueblo) and the powerful minorities (oli‐

                                                 
26  Cristof Mauersberger, ‘To be Prepared when the Time has Come: Argentina’s new Media Regulation and the 

Social Movement  for Democratizing Broadcasting’, Media, Culture and Society, 34: 5  (2012), pp. 588–605; Sivak, 

Clarín, pp. 396–398. 

27  Gabriel Vommaro, ‘“Acá el choripán se paga”: movilización política y grupos sociales en el reciente conflicto 

en torno a las retenciones a las exportaciones de grano’, in Ricardo Aronskind and G. Vommaro (eds), Cam‐

pos de batalla. Las rutas, los medios y las plazas en el nuevo conflicto agrario (Buenos Aires: Prometeo‐UNGS, 

2010), pp. 181–226. 



Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’  15 

WP 261/2014  GIGA Working Papers 

garquías). Eventually, though, the opposition became so massive that the government lost the 

Senate vote over the export tax resolution in June 2008.This outcome fuelled perceptions that 

would contribute decisively to the subsequent dynamic. 

From June 2005 until the 2006 elections, a series of scandals shook Brazilian politics. The 

Mensalão scandal began with revelations by a federal deputy concerning a scheme of monthly 

allowances to Congress members in return for their support for government legislation. The 

scheme involved PT leaders and top government officials. This was followed by the Sangues‐

sugas scandal, which uncovered paybacks to legislators (from both the government coalition 

and the opposition) for the approval of budget amendments for the acquisition of ambulances. 

On  the eve of  the presidential election,  the police detained  two members of  the PT with a 

large sum of money in a hotel who were supposedly buying photographs that proved the in‐

volvement  of  Partido  da  Social Democracia  Brasileira  (PSDB)  oppositional  leaders  in  the 

aforementioned ambulance purchases. The media’s use of the images of the arrest triggered 

the so‐called ‘dossier scandal’. While Lula was ultimately re‐elected in a runoff, the exposés 

had a high political cost: many of the president’s close advisors had to resign, and the PT’s 

image was severely tarnished. 

With the outbreak of the Mensalão, TV Globo abandoned its previously benevolent atti‐

tude and joined the main newspapers in their increased hostility towards both the president 

and his party. Corruption became the almost exclusive topic of political coverage. A denun‐

ciation (denuncismo) frenzy possessed journalists, frequently at the expense of professionalism. 

Moral categories dominated the frames used in political reporting, and other relevant dimen‐

sions of politics and policy processes were thus omitted and distorted.28 

These tendencies intensified as the 2006 elections approached. According to Porto, while 

TV Globo maintained relatively balanced airtime, ‘Lula’s coverage was predominantly nega‐

tive and focused heavily on denunciations against him and his party’. JN devoted unprece‐

dented attention to the elections – two‐thirds of its airtime in the final two weeks. Most of the 

coverage ‘dealt with the dossier scandal that had come to light in the last two weeks before 

the first round’. Two days before this round, JN repeatedly broadcast pictures of the confis‐

cated money, thus amplifying the scandal. Subsequent research has suggested that this media 

frenzy  had  an  impact  on  voting  behaviour  and  prevented  Lula  from  winning  the  first 

round.29 

As a result of the reporting on these scandals, the perception of a media bias against the 

PT government – deliberate or not – aimed at interrupting its mandate or at least impeding 

its re‐election, gained ground among government officials, party members,  leftist militants, 

progressive intellectuals, journalists, and sectors of civil society. At the peak of the crisis and 

with impeachment a pending possibility, Lula mobilised support from among his social base. 

In  June 2005, over 40 organisations published a statement  in which  they accused  the elites 

                                                 
28  Venício Lima, A mídia nas eleições de 2006 (São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2007); Lima, Crise politica. 

29  Porto, Media Power, pp. 95–96; Lima, A mídia nas eleições de 2006. 



16  Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’ 

GIGA Working Papers  WP 261/2014 

and  the mass media of  ‘launching a campaign  to demoralise both  the government and  the 

president in order to undermine his administration or to overthrow him’.30 

The overt bias also drew criticism from scholars, journalists, activists, and media observers. 

Media behaviour became a matter of debate. The 2005/2006 crisis coverage seemed to many 

to be a  regression  to Globo’s manipulative practices of 1989. Others  criticised  coordinated 

behaviour on  the part of  ‘big media’ –  taken  to  include Globo, Editora Abril, Folha Group, 

and Estadao Group – to control the public agenda. Besides corporate interests, critics detected 

ideological and class  factors as also being behind antilulismo and antipetismo.31 A documen‐

tary  comparing Marinho  to Citizen Kane was widely  circulated  in  leftist  circles. Militants 

frequently referred to the golpe midiático of April 2002 in Venezuela as an antecedent. Others 

pointed to lacerdismo and the role of the press in the 1964 coup. The expression ‘PIG’ (Partido 

da Imprensa Golpista) became widely used among critical journalists and leftist bloggers. 

The airtime devoted by JN to the photos of the dossier scandal generated special contro‐

versy. The government‐leaning newsweekly Carta Capital claimed that the photos had been 

leaked deliberately  to damage Lula’s candidacy.  It accused TV Globo and several newspa‐

pers of actively plotting against Lula by omitting important facts about the leak itself and by 

failing to report the involvement of PSDB politicians in the scandal. These controversies re‐

sulted  in resignations,  firings, and protests by  journalists and media professionals working 

for TV Globo and for other media.32 

The case of Franklin Martins, a former guerrilla fighter in the 1960s and now appointed 

columnist for JN, would have a major impact on subsequent developments. In May 2006, al‐

leging reasons based on ‘audience research’, Globo cancelled his contract. Martins attributed 

his dismissal to his ‘refusal to join the news media’s tendency to present facile denunciations 

that lack sufficient evidence.’ Martins’ ‘commentaries were usually more cautious about the 

allegations involving the president, when compared to the general tone of the news media’, 

and, according to him, ‘TV Globo’s executives and editors grew increasingly uncomfortable’ 

with it.33 

4  Divergent Paths 

Despite the striking similarities in the initial settings and subsequent development of the re‐

lationships between governments  and  the dominant media  actors,  the  critical  junctures of 

2005/2006 and 2008 drew divergent responses from the Lula and Kirchnerist administrations. 

However, the differences in the strategies deployed by both governments should not obscure 

a commonality: both responses signalled a departure from purely elite‐centred strategies. In 

                                                 
30  Gómez Bruera, Lula, the Workers’ Party and Governability, p. 98. 

31  See Lima, A mídia nas eleições de 2006. 

32  Porto, Media Power, pp. 96–97; Lima, A mídia nas eleições de 2006, pp. 17–23, appendix. 

33  Franklin Martins, ‘A era da pedra no lago acabou’, Caros Amigos, 35, September 2006; Porto, Media Power, p. 118. 



Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’  17 

WP 261/2014  GIGA Working Papers 

other words, they shared the underlying diagnosis that relying exclusively on accommodat‐

ing powerful actors and accepting given power relations in the media sphere was no longer a 

viable – or, at least, reasonable – political strategy. This insight opened up some space or op‐

portunities for reformist demands and initiatives that had previously been ignored. 

4.1  The Kirchnerist Response 

From the end of March 2008, a few weeks after the agrarian  lockout had begun, the steady 

escalation between the Argentine government and the ‘dominant media’ (mainly Clarín) de‐

veloped into all‐out confrontation. This ‘mother of all battles’ was fought on every front. The 

government deployed all  its political  resources, with  the ultimate aim of  radically altering 

power relations in the media sphere – in other words, of crushing Clarín’s dominant position.  

In April 2008, beginning with the replacement of the head of the broadcasting regulatory 

agency, the Kirchners approached civil society sectors committed to achieving legal reforms 

to democratise the media. After a long process, this alliance concluded with the sanctioning 

in October 2009 of a comprehensive media law, the Ley de Servicios de Comunicación Audio‐

visual  (LSCA). This  legislation mainly addressed plurality and diversity  through structural 

regulations  aimed  at  reversing media  ownership  and  audience  concentration  via  bans  on 

cross‐ownership,  limits  on  broadcasting  licence  numbers,  and  subscriber  caps  for  pay‐TV 

services, among other policy mechanisms. Under such rules the Clarín Group and other or‐

ganisations – albeit to a lesser degree – would be forced to divest a number of assets.34 

The agrarian conflict also led the Kirchners to go public with a discourse that defined the 

‘dominant media’ as the real and unelected opposition. This depiction of the media gradually 

developed  into a cultural war, fought on screens, papers, and  in new media; an expanding 

circle of allies popularised academic, media‐critical discourses  that deconstructed  the  ideo‐

logical,  corporate,  and  journalistic  biases  in  dominant media  narratives  on  a  daily  basis. 

These Gramscian tactics were central to mobilising support during the legislative debate on 

the LSCA.35 

Simultaneously, myriad  specific  political,  judicial,  and  administrative measures  were 

undertaken  to undermine Clarín’s  interests and  credibility. The public questioning of Cla‐

rín’s role during the dictatorship – especially the alleged appropriation by Noble’s widow of 

children of  the  desaparecidos  and  the  acquisition  (together with La Nación) of  shares  in  the 

newsprint  factory Papel Prensa,  supposedly  through  extortion  and  in  complicity with  the 

military –  led  to  the risk of criminal prosecution  for Clarín’s and La Nación’s directors.36  In 

2009,  the government bought  the  transmission  rights  for  first‐division  soccer  from  the na‐

                                                 
34  Clarín resisted  the  law’s enforcement by  filing  judicial complaints.  In October 2013, the Supreme Court dis‐

missed Clarín’s claims about the law’s unconstitutionality. 

35  Mauersberger, To be prepared; Kitzberger, La madre de todas las batallas; Beatriz Sarlo, La audacia y el cálculo. 

Kirchner 2003–2010 (Buenos Aires: Sudamericana, 2011). 

36  Mochkofsky, Pecado original; Sivak, Clarín, pp. 379–384. 



18  Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’ 

GIGA Working Papers  WP 261/2014 

tional football association to broadcast games on free‐to‐air television. In doing so, the gov‐

ernment overturned the long‐standing, exclusive possession (since 1991) of these rights by a 

pay‐per‐view channel co‐owned by Clarín – a key resource  in the expansion of the group’s 

business  operations. Additionally,  the  government  unblocked  the  distribution  of  cable  li‐

cences, decided to adopt the Japanese–Brazilian standard for digital television (although Clarín 

had  an  interest  in  the US  standard),  reduced  official  advertising  in  Clarín’s  outlets,  and 

fuelled new pro‐government media. 

4.2  The Lula Government’s Response 

The Brazilian government’s response to the perceived media hostility unleashed by the Men‐

salão contrasts with the Kirchnerist confrontation strategy. However, it cannot be accurately 

described as continued accommodation.  In his second  term Lula  in  fact exhibited a hybrid 

strategy, with elements of both accommodation and defiance. 

Lula’s government did not embark on legislative reforms of media regulation. Nor did it 

challenge the broadcasting status quo by appointing uncomfortable figures linked to reformist 

agendas to head regulatory authorities. Hélio Costa, mentioned above, remained communi‐

cations minister for the whole of Lula’s second term. Nevertheless, significant changes grad‐

ually became visible. Despite his avoidance of all‐out public confrontation, Lula’s critiques of 

media bias and distortion became more audible and were  increasingly  framed  in  terms of 

‘them’ against ‘us’ so as to emphasise the Brazilian media’s elitism.37 The government ended 

TV Globo’s privileged relationship,  increased  its own use of direct‐communication devices, 

and increasingly circumvented journalists. In addition, during Lula’s second term new spaces 

opened up  inside the state apparatus where certain reforms were promoted and civil society 

was mobilised  around  establishing  a  communications  reform  agenda  by  the  end  of  the 

presidency. 

In March 2007, Lula appointed Franklin Martins,  the  fired  JN columnist, as head of  the 

Presidential Secretariat  for Social Communication  (SECOM),  thus sending an unmistakable 

signal  that  the  government was  distancing  itself  from Globo.  From  the  SECOM, Martins 

deepened the redirection of government advertising away from traditional to alternative and 

regional media outlets. Authorised by  the president, he also went beyond SECOM’s estab‐

lished tasks and intruded on some of MINCOM’s responsibilities. In 2008, in a move driven 

by Martins and  justified with  the need  to counter‐balance market‐based  logic and promote 

debates that commercial television was not interested in, the government created a national 

public media system – the Empresa Brasil de Comunicação – that united existing public radio 

stations and created a national public television station.  

This promotion of debates and  institutional opening remobilised civil society, which  in 

turn  helped  invigorate  human  rights  and  civic‐oriented  policies  in  the media  realm. This 

                                                 
37  See Lula’s  interview with Piauí magazine, December  2008,  available  online  at:  <www.info.planalto.gov.br/ 

exec/inf_entrevistasdata.cfm> (20 April 2010). 



Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’  19 

WP 261/2014  GIGA Working Papers 

feedback effect was clearly visible in the long struggle to regulate children’s rights regarding 

television through the establishment of broadcasting hours regulations and a content rating 

system for children, which, given Brazil’s multiple time zones, affected the scale economies 

of national broadcasters. These  initiatives had  existed  since Fernando Henrique Cardoso’s 

presidency. However, until 2007 big media had successfully vetoed each regulatory attempt 

through PR campaigns and  judicial action. In the new context, however, the government fi‐

nally succeeded in upholding a Ministry of Justice decree imposing certain obligations over 

unfettered profit maximisation. 

The climax of  this government‐sponsored remobilisation of civil society was reached  in 

2009 when Lula, at the World Social Forum, summoned the Federal Communication Confer‐

ence  (CONFECOM).  This  national  public  policy  conference,  a  participatory  constitutional 

mechanism, entailed extensive mobilisation at the municipal, state, and federal levels. In De‐

cember 2009, over 1,600 elected national delegates voted on over 570 proposals that, accord‐

ing  to Lula, would constitute  the  input  to a  future  regulatory  law. The participants – who 

were demonised or ignored by big media – were not limited to NGOs or social movements. 

While  the Brazilian Broadcasters Association  (ABERT), dominated  by Globo,  and  the Na‐

tional Newspaper Association (ANJ), representing the big newspapers, retired from the de‐

bates,  other business  organisations  representing  telecommunications  companies  and dissi‐

dent broadcasters remained. Lula’s ability to manage  intra‐business conflicts of  interest un‐

dermined Globo’s capacity to keep regulatory debates behind closed doors. By the end of his 

second  term Lula had established an unprecedented  level of public debate on  the need  for 

democratic media regulations  in Brazil. This new climate, as Table 1 has shown, sparked a 

new peak of  legislative  activism between  2009  and  2010.  Six months before handing over 

power  to Dilma Rousseff, Lula created a commission,  led by Martins,  intended  to generate 

proposals for a new regulatory framework for broadcasting.38 

As  a  former FNDC member has put  it,  the governmental  strategy  since Lula’s  second 

term has not consisted of open confrontation but rather of ‘eating from the borders’: Lula ex‐

panded state activity in those areas with less resistance, enabled critical voices in civil society, 

promoted some public debate on the need for media regulation, and isolated the traditional 

media. 

4.3  Explaining Variations in Strategy 

Focusing on political‐institutional variables can illuminate important opportunities and con‐

straints that affect the perceived viability of different strategic choices. For instance, an exami‐

nation of the correlation of forces in Congress shows why legal reform was never an option 

during Lula’s presidencies. Brazil’s  institutional design  imposes severe political constraints 

on governments.  Its combination of presidentialism,  federalism, and proportionality  in  the 

                                                 
38  Lima, Por que não se avança nas comunicações. 



20  Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’ 

GIGA Working Papers  WP 261/2014 

national legislature has strong fragmenting effects on party representation, forcing strategies 

of  ‘coalition  presidentialism’.  To  achieve  governability,  presidents  need  to  distribute  jobs 

(especially cabinet posts) and pork – so as to form broad, pragmatic legislative coalitions. The 

PT government was no exception to the rule. In fact, the Mensalão was a consequence of the 

executive’s initial difficulty coping with coalition building. In 2003, the PT, the biggest legis‐

lative bloc, obtained 91 of 513 (17.7 per cent) seats in the lower chamber. In the Senate it was 

third in size, with only 14 of 81 seats (17.3 per cent). When allied leftist parties were counted, 

the bloc held an estimated 30 per cent of the lower chamber seats. Damaged by the scandals, 

the PT was  in an even weaker position after  the 2006 elections. In  the  lower chamber  it se‐

cured only 83 seats (16.2 per cent), while in the Senate it formed the fourth‐largest bloc with 

11 members. From a comparative perspective, ‘the PT had the lowest number of congressional 

representatives of any other progressive party in government in Latin America at the time’.39As 

a consequence, during Lula’s presidencies the PT‐led government included between eight and 

12 parties – many of them ideologically heterogeneous – in its legislative coalitions. 

This feature, a barrier to reformist agendas in general, looked even worse in the realm of 

media regulation given the  linkages between political elites and media powers. These  links 

had begun  to  take  shape under  José  Sarney  (1985–1990). After  appointing Antônio Carlos 

Magalhães, a conservative politician and close friend to Marinho, as communications minister, 

Sarney distributed 1,028 broadcasting licences as a way to obtain support – especially on the 

eve of the 1988 constituent assembly, at which time 91 legislators obtained licences.40 Known 

as coronelismo eletrônico (‘electronic clientelism’), a new structure that articulated state oligar‐

chies  and media  empires was  consolidated.  Sarney  and Magalhães  best  exemplified  this 

structure as they built media groups in their respective states of Maranhão and Bahia that, by 

becoming Rede Globo  affiliates,  secured  audience domination.  In  the  1990s,  the most  im‐

portant stations – all owned by local oligarchs – in 12 of 21 federal states functioned as Globo 

affiliates.41 

Under the 1988 constitution, licence concessions required a legislative decree in addition 

to executive approval. Consequently,  the new constitution banned  legislators  from holding 

broadcast licenses. Nonetheless, a significant number of them still directly or indirectly own 

broadcast stations. In 2005, 51 federal deputies held such licences. In 2007, 23 senators were 

identified as direct owners. Observers consider a so‐called ‘bancada da mídia’ (‘legislative me‐

dia bloc’) to exist, which is estimated to total about 30 per cent of congressmen.42 

These  entanglements  have  also  been  evident  in  the  Science, Technology, Communica‐

tions and Informatics Committee (CCTCI) of the  lower chamber. In 2003, 16 of  its 51 mem‐

bers  (including  the president) held 37  licences.  In 2004, 15 of 33 members held 29.  In 2007, 

                                                 
39  Gómez Bruera, Lula, the Workers’ Party and Governability, p. 86. 

40  Later, Cardoso also used licences to bargain for a constitutional amendment to allow presidential re‐election. 

41  Lima, Crise politica; Porto, Media Power, pp. 63–64. 

42  Interviews with Suzy dos Santos, academic UFRJ, 7 July 2011; Emiliano José, federal deputy PT‐BA, 29 June 2011. 



Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’  21 

WP 261/2014  GIGA Working Papers 

five out of 17 senators in the upper chamber’s equivalent committee were licensees. Most of 

these  legislators regularly voted on  licence requests and renewals, sometimes even  in cases 

concerning themselves.43 

PT legislators and their leftist allies did not participate in electronic clientelism. However, 

it is common practice among the PT’s non‐leftist congressional allies. In the asset declarations 

registered  in  2011,  59 of  513 deputies  (11.5 per  cent)  admitted  to holding  licences. Of  the 

140 representatives  from  the  three biggest allied parties  (PMDB; Partido da República, PR; 

Partido Democrático Trabalhista, PDT), 21 (15 per cent) are licensees – a figure greater than 

the chamber average.44 

Media  organisations’  impact  on political  careers  should  also  be  considered  a  congres‐

sional constraint. Brazilian  federal  representatives are elected via an open‐list proportional 

representation system that prompts voters to choose individual candidates based on personal 

qualities and activities. This makes media access – alongside pork‐barrelling – a central cam‐

paign resource.45 

In contrast, Argentina’s closed blocked‐list electoral system  increases  the role of parties 

and discipline over  individualism, distancing career success  from media performance. This 

makes Argentine  legislators  less  sensitive  to media  interests.46 Here,  as  in most  of  Latin 

America,  local  politicians  frequently  control  local media. However,  these  outlets  are  not 

linked  to big media  as  in Brazil’s  affiliate  system. Therefore, Argentina has no  equivalent 

trend  to Brazil’s coronelismo eletrônico. Moreover, because Congress has no  jurisdiction over 

broadcasting concessions, which remain an executive prerogative, nothing comparable to the 

‘bancada da mídia’ has developed.47 

Additionally,  the correlation of  legislative forces  looked very different  in Argentina un‐

der Kirchnerism than it did in Brazil. In the 2007 elections, the government’s Frente para la 

Victoria  obtained  130  seats  out  of  257  in  the deputy  chamber. After  the  agrarian  conflict, 

many  legislators deserted and the government bloc decreased to about 110 seats. However, 

the media law’s reformist nature, its recognition by international organisations’ freedom‐of‐

expression rapporteurs, and some concessions for amendments helped the legislative coalition 

expand to include (mostly leftist) opposition parties.48 The law obtained 147 votes, with 105 of 

them  from  the  official  bloc  and  42  from  opposition  representatives.  In  the  Peronist  Party–

                                                 
43  Lima, Crise politica; Transparência Brasil, Como são nossos parlamentares (São Paulo: Transparência Brasil, 2008). 

44  Online: <www.transparencia.org.br/> (14 September 2012). 

45  Barry Ames. ‘Electoral Strategy under Open‐List Proportional Representation’, American Journal of Political Sci‐

ence, 39: 2 (1995), pp. 406–433. 

46  For an analysis of how electoral systems affect the influence of established media interests on legislators, see 

Hernán Galperin, New TV, Old Politics: The Transition to Digital TV in the US and Britain (Cambridge: Cam‐

bridge University Press, 2004). 

47  Besides Brazil, a similar expression exists only in Mexico. 

48  Javier Zelaznik,  ‘Las  coaliciones kirchneristas’,  in Malamud and De Luca, Política  en  tiempos de Kirchner, 

pp. 95–104. 



22  Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’ 

GIGA Working Papers  WP 261/2014 

dominated Senate,  the bill passed with 44 affirmative versus 24 negative votes. These disci‐

plined majorities were also eased by the fact that the government pushed the bill immediately 

after the mid‐term elections, further reducing the media’s capacity to pressure legislators. 

Moreover,  in Argentina  the broadcasting  sector  lacks  strong  interest groups  capable of 

successful  lobbying, as a consequence of  the  fact  that broadcast  television was under state 

control between 1973 and 1989.49  In sharp contrast, ABERT,  the Brazilian sectoral organisa‐

tion representing commercial broadcasters and presently dominated by Globo, was born  in 

1962, when it successfully repealed most of João Goulart’s presidential vetoes to a telecom‐

munications regulatory bill and  initiated a  long  tradition of  legislative  lobbying against re‐

formist attempts.50 

Still, the constraining power of media organisations is not predominantly reliant on their 

capacity to lobby through formal institutions. As already suggested, media power is a func‐

tion of the media’s reputation among political elites for being capable of affecting careers and 

governability. Surveys show that all over Latin America political elites increasingly perceive 

media actors as leading ‘poderes fácticos’ (‘de facto powers’).51 The differences in the intensity of 

these perceptions between Argentina and Brazil are difficult  to assess. One proxy could be 

general media credibility. The implicit assumption is that credibility impacts the likely influ‐

ence on public opinion. Survey data reveals persistently higher media credibility in Brazil. In 

a 2003 poll by Latinobarómetro, 74.1 per cent of Brazilian respondents expressed ‘satisfaction 

with media objectivity’ while only 45.9 per cent of Argentineans did so. LAPOP data  from 

2010 assessed media confidence on a 0–100 scale. While Brazil obtained 69.9 points, Argentina 

only received 53.6. This suggests  that higher media credibility could correlate with accom‐

modation strategies, because confrontation is perceived as having a higher cost. 

Media power might, in turn, depend on market concentration and journalistic field dom‐

inance, since these increase owners’ capacity for state capture through such coordinated ac‐

tions as media shutdowns or reputational damage campaigns to would‐be reformers.52 It  is 

difficult to assess dominance differentials for the respective cases of Clarín and Globo. Both 

enjoy, as demonstrated above, dominant positions in their respective contexts and have used 

their leverage to maintain or expand their positions. The existence of widespread beliefs, an‐

ecdotes, and myths, shared especially among elites, attests to their reputation. 

Concerning Globo,  Porto  reports  the  following  statement  attributed  to  president‐elect 

Tancredo Neves: ‘I can fight with the Pope, with the Catholic Church, with PMDB, with any‐

one, but I will not fight with Doctor (sic) Roberto [Marinho]’.53 Some anecdotes that serve as 

                                                 
49  Hernán Galperin,  ‘Regulatory Reform  in  the Broadcasting  Industries of Brazil and Argentina  in  the 1990s’, 

Journal of Communication, 50: 4 (2000), pp. 176–191. 

50  See their self‐presentation in ABERT, Relatório de gestao. Bienios 2006/2008, 2008/2010 (Brasilia: ABERT, 2011). 

51  Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo, La democracia en América Latina (Buenos Aires: PNUD, 2004). 

52  Hughes and Prado 2011, p. 138. 

53  Porto, Media Power, p. 1. 



Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’  23 

WP 261/2014  GIGA Working Papers 

examples of shutdowns and media lynchings circulate in Brazil. One example is the case of 

Saturnino Braga, chair to the Parliamentary Investigative Committee in charge of investigating 

illegal partnerships between Globo and Time Life in the 1960s. Another is Orlando Fantazzini, 

a PT  representative who  started a campaign against violence and  lowbrow  television pro‐

grammes.54 

In Clarín’s case phrases  such as  ‘no government  resists more  than  five negative Clarín 

front pages’ represent a sort of ‘common sense’.55 As a member of the Kirchners’ inner circle 

stated,  ‘Like every democratic president before him, Kirchner believed  that  treating Clarín 

well would guarantee reciprocal good treatment. He saw in Clarín much more than a news‐

paper, a TV station, a cable provider, a radio, etc.; he considered it one of the greatest power 

factors  in Argentina,  an  “absolutely  assembled  system  of  news  control”’.56 This  quotation 

points  to possible differences with Brazil.  In Argentina,  the memories of  the 2001 political 

collapse may have heightened the perception of the media’s impact on government stability. 

This overstated perception informed Kirchner’s communication style. During the 2005 mid‐

term campaign he declared  that governments  that do not exercise a  ‘permanent campaign 

[...] are taken away with the helicopter’.57 He was referring to the  image of De  la Rúa’s fall. 

According to Sivak, every government since redemocratisation had been interested in influ‐

encing the headlines, especially Clarín’s. The novelty of Kirchnerismo lay in its daily, obses‐

sive effort to ‘influence, debate and even dispute the headlines’.58 

While  important,  these static similarities and differences  in  the media‐related beliefs  in 

both countries do not  illuminate how governmental strategies were shaped and shifted,  in 

differing directions,  after  the  respective  crises. A different  sort  of  account,  one describing 

how  concrete  experiences  and  sequences  re‐signified  governmental  actors’  perceptions,  is 

thus required. 

The early  regulatory proposals  initiated by  close allies of  the PT government  illustrate 

such experiences. The proposals to create the CFJ and the draft59 aimed at audio‐visual sector 

regulation aroused hostile media  reactions and  resulted  in a  strong  informal veto.  In both 

cases a war over meaning broke out. Big media unanimously framed the initiatives, drawing 

on pre‐existing fears about the PT, as a threat to freedom of expression through outdated statist 

interventionism. The fierce application of these narratives to the regulatory attempts raised the 

perceived transaction costs of any proposal for media regulation. The showdown had a signifi‐

cant demonstration effect that made it ‘highly unlikely that anything similar [would in future] 

                                                 
54  Interviews Gindre, José. 

55  Sivak, Clarín; Mochkofsky, Pecado Original. 

56  Mochkofsky, Pecado Original, p. 158. 

57  Kitzberger, La Madre de todas las batallas, p. 181. 

58  Sivak, Clarín, p. 404. 

59  According to one of the initiative’s authors, the first draft was intentionally leaked so as to ‘kill’ it. 



24  Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’ 

GIGA Working Papers  WP 261/2014 

be put forward again’.60 There were two aspects to this demonstration effect. Not only were the 

episodes an indication of how the media reacted to regulatory initiatives, but they also made 

clear  that  the same social allies  that promoted such  initiatives had only a  limited capacity  to 

mobilise,  to  unite  civil  society  around  them,  and  to  counter  hostile  portrayals.  Indeed,  the 

groups that had successfully mobilised around the FNDC in the early 1990s had faded and fis‐

sured after the Cardoso years. The perception that social movements were not at  ‘their peak’ 

and doubts about their ability to sustain counter‐hegemonic mobilisation were widely shared 

by members of Lula’s inner circle during his first years in government.61 

While the PT’s historical allies  in the media democratisation movement were somewhat 

disappointed with Lula’s moderation strategy of 2002, the PT did not alienate them after  it 

came to power. The shifts in the government’s links to civil society after 2003 are better de‐

scribed as a change in the nature of the relationship. To avoid its allies’ disaffection, the PT 

government counted on  three appeasement resources: rewards,  interpersonal  linkages, and 

Lula’s  strong  leadership  and  symbolic  identity. For media democratisation  activists,  some 

material rewards existed but were somewhat irrelevant, consisting mainly of certain second‐

tier ministerial appointments and the increased distribution of state advertising to alternative 

media.  The  other  two  resources were  far more  important:  Interpersonal  linkages  created 

complicity, mutual understanding, and an acceptance of the  logic under which the govern‐

ment had to operate to survive. The president’s symbolic capital and legitimacy enabled him 

to ask  for  ‘patience’,  to control mobilisation,  to set  the pace,  to appease social movements, 

and to buy time. Media democratisation activists mostly accepted the existing obstacles con‐

stituted by  ‘the Brazilian political system’ and  the power of  the big media  to halt reforms, 

while still trusting Lula’s gradualism and capacity to seize opportunities.62 

The Kirchners’ relationship with social movements looks, in important ways, like an in‐

verted mirror of the situation in Brazil. The Kirchners, as an ascending leftist movement with 

no prior ties to organised popular actors and without progressive credentials, had opposite 

incentives. While Lula could count on already‐existing support, and had assumed govern‐

ment in a context of declining mobilisation, he was not pressed to court movements advocat‐

ing radical policies. In contrast, the Kirchners were compelled, given their prior isolation and 

the high level of social mobilisation upon their arrival, to send strong signals to popular or‐

ganisations to gain their support.63 

                                                 
60  Fernando Lattman‐Weltman,  ‘Media and Policy Analysis in Brazil: The Process of Policy Production, Recep‐

tion and Analysis Through the Media’, in J. Vaitsman, J. Mendes Ribeiro and L. Lobato (eds), Policy Analysis 

in Brazil (Bristol: Policy Press, 2013), p. 169. 

61  Gómez Bruera, Lula, the Workers’ Party and Governability, p. 94. 

62  Gómez Bruera, Lula, the Workers’ Party and Governability, pp. 136–151. Interview with Valter Sanches, Metal‐

workers Union television network director, 17 June 2011. 

63  Sebastián  Etchemendy  and  Candelaria  Garay,  ‘Argentina:  Left  Populism  in  Comparative  Perspective’,  in 

Levitsky and Roberts, The Resurgence of the Left, pp. 283–305. 



Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’  25 

WP 261/2014  GIGA Working Papers 

As outlined above, Kirchner did not initially take up the issue of media democratisation. 

However in 2004, sensing that the political climate was changing, formerly separate commu‐

nity radio organisations, media workers unions, communications scholars, and NGOs started 

forming the Coalition for Democratic Broadcasting (CRD). Kirchner’s early outreach on hu‐

man rights issues was an incentive to cohesively frame media reform as a matter of human 

rights and democracy, and  thus overcome divisions within  the coalition. Additionally, de‐

spite  disillusionment with  governmental  concessions  to  big media,  the CRD  attained  the 

support  of  prestigious  human  rights  organisations,  which  the  government  had  also  ap‐

proached. In fact, the leaders of Madres and Abuelas de Plaza de Mayo helped members of 

the CRD  and  its  agenda  to gradually  access government offices. By  the  end of Kirchner’s 

term, the coalition’s leaders had met the president and obtained some vague promises. Simul‐

taneously,  some  rather unnoticed government measures  regarding  legalisation  and public 

recognition of non‐commercial broadcasters reinforced the bridges.64 

As  the agrarian conflict erupted,  these bridges  facilitated cooperation on  the  issue. But 

the government promise to sanction a new media law in the midst of the confrontation with 

Clarín aroused a wave of social support that transcended the CRD activists: 

The Kirchners obtained support from intellectuals, personalities from culture,  journal‐

ism, education, cinema, arts, literature […] which they secured for their side during the 

conflict with  the  landowners.  These  intellectuals  had  perceived  the  resurgence  of  a 

classist anti‐Peronist Argentina during  the crisis, and  in a public document  they had 

condemned how certain media, among  them  the Clarín Group, had covered  the con‐

flict. […] The government had won, additionally, a critical mass, a minority though re‐

levant  group,  that  backed  its  discourse  against  the  excessive  power  of  Clarín  and 

agreed to curtail it.65 

However, this mobilisation of support was not a  linear process. While mobilisation was  in‐

tense during  the agrarian conflict, a period of retreat  followed  the government’s  June 2008 

defeat  in parliament. Weakened, and facing mid‐term elections,  the Kirchners reconsidered 

their strategy and even contemplated reaching a settlement with Clarín.66 These doubts were 

reflected in the loss of impetus vis‐à‐vis legal reform, and consequently generated worry and 

discomfort among allies. In November 2008, the CRD sent a letter to the president reminding 

her to take on the commitment and seize the opportunity (‘the moment is now’), reaffirming 

their  readiness  to mobilise and  support her efforts.67 While Clarín  remained  intransigently 

hostile,  the government continued  to be ambivalent until  the elections of  June 2009.  It was 

                                                 
64  Interview with Damián Loreti, CRD member, 26 July 2012. Néstor Busso and Diego Jaimes (eds), La Cocina de 

la Ley. El proceso de incidencia en la elaboración de la Ley de Servicios de Comunicación Audiovisual en Ar‐

gentina (Buenos Aires: FARCO, 2011), pp. 19–25; Mauersberger, To be Prepared. 

65  Mochkofsky, Pecado Original, p. 190. 

66  Kirchner met Magnetto at least once after the conflict. Mochkofsky, Pecado Original, p. 186. 

67  See Busso and Jaimes, La cocina de la ley, appendix. 



26  Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’ 

GIGA Working Papers  WP 261/2014 

only after these elections, where the government fared badly, that the Kirchners (re)adopted 

a confrontational strategy. Feeling  threatened after  the political defeat,  they saw radicalisa‐

tion as a defensive tactic to retain the core of social support – which would otherwise dissi‐

pate – gained during the agrarian conflict. In fact, the parliamentary media law debate that 

occurred  between August  and October  2009  (re)mobilised massive  support  through  street 

rallies,  forums, Facebook groups, and a  successful broadcasting  show wherein public per‐

sonalities explicitly revealed their alignment.68 

The media law was the main component of a wider set of initiatives addressing progressive 

demands,  raised  by  the  government,  that helped  consolidate Kirchnerism  as  a distinct  and 

highly mobilised political  identity.69 While between 2008 and 2009  the government had  lost 

wider support, the reformist agenda it defensively adopted led a core of young, middle‐class, 

and intellectual sectors – heirs to the 2001 political crisis – to identify with Kirchnerism.70 

Additionally, the mobilisation around the media law in Argentina was framed as a con‐

flict between democracy and dictatorship, based on the fact  that the existing media regula‐

tions stemmed from the widely repudiated authoritarian regime. Clarín’s dealings with the 

military were,  therefore,  continually played up.  In  contrast, Brazil’s  regulatory  framework 

antedated the 1964–1985 military regime, which was also not unanimously condemned. Mo‐

bilising around Globo’s past record did not, therefore, seem to offer such clear pay‐offs.71 

A  time‐sensitive narrative  also  illuminates variations  in  the perceived  consequences of 

the media actors’ hostile behaviour for political survival. As mentioned, the Kirchners shared 

(and overstated) a general belief in Clarín’s strategic importance for governability. The latter’s 

hostile coverage during the agrarian conflict convinced them that the group’s CEO had taken 

sides with those determined to topple the government. They ascribed Clarín responsibility for 

the growing urban support for  landowners. This motivated a first stage of confrontation that 

coincided with the agrarian conflict. Yet after their defeat in Congress, the Kirchners doubted 

the political viability of confrontation and thus sought to re‐approach Clarín. The Clarín side, 

however, (wrongfully) interpreted the congressional defeat as a definitive political defeat and 

thus ignored the government’s calls, instead engaging in further discredi‐ting the government 

so as to accelerate the ‘succession’ and ‘the birth of a post‐Kirchnerist order’.72 

During  the 2009 mid‐term elections campaign,  the Kirchners  found  themselves heavily 

opposed by Clarín and most of the other mainstream media. The electoral defeat reinforced 

their beliefs about media power. Therefore, intransigent media opposition led them to all‐out 

confrontation as the only choice to ensure political survival. It was only in the post‐electoral 

                                                 
68  Sarlo, La audacia. 

69  Other initiatives were same‐sex marriage and the reversion of the 1990s pension fund privatisation. 

70  José Natanson, ¿Por qué los  jóvenes están volviendo a la política? De los indignados a La Campora (Buenos 

Aires: Debate, 2012). 

71  Only after the 2013 street protests did Globo publicly apologise for having supported the 1964 coup. 

72  Sivak, Clarín, p. 389; Mauersberger, To be Prepared, p. 596. 



Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’  27 

WP 261/2014  GIGA Working Papers 

context  that  the  final mobilisation  required  to  pass  the media  law,  the  reversal  of  soccer 

transmission rights, and some of the other radical measures would take place. 

The losses in popularity and the electoral defeat, which the government ascribed to me‐

dia hostility, appear, from a wider perspective, to be related to the economic cycle. In 2009, 

the Argentine economy was still feeling the effects of the 2008 financial crisis. From 2010 on, 

economic recovery revamped the government’s popularity beyond its core constituency. 

In Brazil,  the  timing of  the political, economic and media cycles was different.  In 2005, 

when the political crisis first erupted, the country was expanding and leaving the 1998–2002 

economic crisis behind. Social policies, mainly Bolsa Família, and minimum wages were im‐

proving  the  living  conditions  of  numerous  formerly  excluded  groups,  particularly  in  the 

Nordeste  region. Meanwhile,  the mainstream media,  caught up  in a moral  frenzy,  fuelled 

and  reflected a climate of outrage among  the urban middle and upper classes. While Lula 

and especially the PT were losing favour among these strata, undetected support was grow‐

ing elsewhere. While government allies initially perceived and contested a media campaign 

to undermine the administration, as the 2006 general elections approached some individuals 

close to Lula started sensing that the media frenzy did not reflect the real political situation. 

Not by chance, Franklin Martins was, before Lula’s appointment, the first to make this per‐

ception public. In an interview given before the elections, Martins announced the presence of 

A very important new phenomenon for Brazilian political life […] which is the follow‐

ing: the era of the stone in the lake is over. We had a behaviour pattern from the end of 

the struggle against the dictatorship: […] the middle class formed an opinion about it 

and that opinion extended to the periphery. Like a stone in the lake: the stone fell in the 

middle class, forming concentric waves in all directions. The middle class was the class 

of the so‐called opinion leaders: you conquered them and you had solved it all. What 

did we see with the Mensalão crisis? The middle class formed the belief that the gov‐

ernment was  taken by a gang, by banditry,  etc.  […]  It  formed  that belief,  threw  the 

stone in the lake, the waves began […] they hit somewhere, there was a dike, and the 

waves returned. Where did they hit? They hit the C class. It is the guys who earn from 

two to five minimum wages […]. ‘Now that my life improved you want to overthrow 

this government?’ And so the C class also says what it has to say; that means, now we 

start having more  than one centre of  information and opinion. From now on  it  is  the 

C class that forms opinion. […] The process of political majority formation in the coun‐

try has become much more complex than five years ago. […] The newspapers directed 

at the A and B classes have not grown for a long time; those directed at the C class are 

proliferating all over the country. This indicates that many more people who in principle 

have different aspirations, life stories, concerns, habits, tics […] are being incorporated 

in the market and in citizenship. […] In a certain way, Lula’s election meant that these 

people are feeling like part of the game.73 

                                                 
73  Martins, A era da pedra. 



28  Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’ 

GIGA Working Papers  WP 261/2014 

After the 2006 elections, this perception spread among government members, allies, and PT 

intellectuals.74 In a 2008 interview Lula himself, at the peak of his popularity, declared his in‐

difference to the historical ideology and behaviour of Brazil’s media. The biased nature of the 

media, he reasoned, had lost importance since audiences had become ‘intelligent’ and able to 

discern for themselves what went beyond fact.75 

If  after  the Mensalão  the perception gained ground  that Globo, with other big media, 

sought to topple Lula, on the eve of the 2006 elections the government nucleus learned that 

the power of these media was relative. The latter reasserted their elitism and partisanship (as 

the old PT beliefs held), their anti‐petismo and anti‐lulismo, but they lost their perceived cen‐

trality for political survival. Therefore, it was reasoned, even when attacked, the best strategy 

might be to simply ignore or circumvent instead of engaging in energy‐consuming wars that 

could not be won in Congress or on the screens. To advance media change, it would be better 

to make gradual and subtler moves. The actions taken during Lula’s second term have been 

consistent with this diagnosis.  

5  Conclusion 

In contemporary Latin America the realm of the media has become one of the central arenas 

of political struggle. The presence of powerful media conglomerates that function as strategic 

actors following their own corporate and ideological agendas presents important dilemmas 

for democratic politics. While  the growing power of media organisations  in  the region has 

increased demands for democratic regulation, their perceived veto capacity and state capture 

has led political players to see accommodation as the only viable course of action. 

This paper has  focused on  the strategic choices vis‐à‐vis dominant media actors of  two 

governments that, in addition to experiencing the pressure to accommodate big media, held 

or  established  some  form  of  commitment  regarding media  democratisation  demands.  In‐

stead of relying on prior political traditions or ideological identities (such as the populist or 

non‐populist Left),  this study has established  the  importance of environmental  factors and 

critical  junctures as determinants of governments’ strategic choices. Drawing on  the  litera‐

ture on the impact of institutional factors on policy preferences, it has found that significant 

differences in institutional configurations and the political articulation of media interests cre‐

ate  contrasting  political  opportunities. However,  it  has  also  shown  that  such  ‘hard’  con‐

straints, while  important, do no  tell  the whole  story.  In  contrast  to other policy areas,  the 

power of the strategic actors in the media sphere is mainly reputational, a fact that emphasises 

the subjective nature of the opportunities and constraints that underpin political action. Con‐

                                                 
74  Lula’s second‐term press speaker wrote a resonant analysis of Lula’s new social coalition: André Singer, ‘Raízes 

sociais e  ideológicas do Lulismo’, Novos Estudos, 85 (2009), pp. 93–102; see also José Dirceu,  ‘Fatos e fotos’, 

Jornal do Brasil 9/08/2007 on the disconnection between the media and voters. 

75  See Lula, Piauí interview. 



Philip Kitzberger: Demands for Media Democratisation and the Latin American ‘New Left’  29 

WP 261/2014  GIGA Working Papers 

sequently, the analysis has focused on how certain junctures and sequences of events affected 

government perceptions, which,  in  turn, decisively  informed  the  two governments’ respec‐

tive strategic stances.  

This analysis of the perception of political opportunities and constraints  in the realm of 

media politics contributes to the broader literature on Latin America’s ‘left turn’ by investi‐

gating variation  in policy and elite defiance within  the governments of different countries. 

Demonstration effects and judgements of causality have been shown to operate as cognitive 

mechanisms that shape governments’ assessments of the correlation of forces, the availability 

of support, and chances of political survival. 

The perceived consequences of the media’s hostile behaviour for political survival during 

the respective crises were found to be crucial. However, the causal conclusions drawn by the 

respective governments regarding media effects were opposite in the two cases. Government 

evaluations of media power and subsequent strategies vis‐à‐vis dominant media depended 

on whether hostile media coverage occurred during phases of economic expansion or eco‐

nomic crisis. Different overlaps decisively influenced governmental assessments of the media 

group’s  capacity  to affect  their own political  fortunes. These varying assessments,  in  turn, 

crucially influenced subsequent governmental strategies. 

In sum, while ideas and pre‐held beliefs remain important, this study has emphasised the 

centrality of  institutional environments and political  junctures  in  shaping political choices. 

However, as  the Argentine  case has made  clear, under  certain  circumstances,  the pressing 

need to stabilise a political identity can be achieved by going public with ideological beliefs. 

Certain  ideas  that  resonate among possible constituencies have  the potential  to create new 

political identities and facilitate collective action.76 Therefore, while prior identities matter, at 

certain critical junctures political actors take decisions based on short‐term, perceived corre‐

lations of forces that, a posteriori, define political identities. 

                                                 
76  Rueschemeyer, Why and How Ideas Matter, p. 244. 



GIGA German Institute of Global and Area Studies / Leibniz-Institut für Globale und Regionale Studien
Neuer Jungfernstieg 21 • 20354 Hamburg • Germany

E-mail: <info@giga-hamburg.de> • Website: <www.giga-hamburg.de>

All GIGA Working Papers are available free of charge at <www.giga-hamburg.de/workingpapers>.  
For any requests please contact: <workingpapers@giga-hamburg.de>.

WP Coordinator: Melissa Nelson 

Recent Issues

No 260	 Oliver Borszik: International Sanctions against Iran under President Ahmadinejad: 

Explaining Regime Persistence, November 2014

No 259	 Mariana Llanos: The Institutional Presidency from a Comparative Perspective: Argentina 

and Brazil since the 1980s, October 2014

No 258	 Günter Schucher: A Ticking “Time Bomb“? ‒ Youth Employment Problems in China, 

October 2014

No 257	 Benjamin Reilly: Power Sharing in the Asia-Pacific, September 2014

No 256	 Johannes Vüllers: Geographical Patterns of Analysis in IR Research: Representative Cross-

Regional Comparison as a Way Forward, September 2014

No 255	 Julia Grauvogel: Regional Sanctions against Burundi: A Powerful Campaign and Its 

Unintended Consequences, September 2014

No 254:	 Almut Schilling-Vacaflor: Contestations over Indigenous Participation in Bolivia’s 

Extractive Industry: Ideology, Practices, and Legal Norms, September 2014

No 253	 Giulia Piccolino: A Democratic Rentier State? Taxation, Aid Dependency, and Political 

Representation in Benin, September 2014

No 252	 Wolfgang Hein und Robert Kappel: Raum, Welt, Wirtschaft: Andreas Predöhl – eine 

deutsche Wissenschaftlerkarriere, August 2014

No 251	 Anaïd Flesken: Researching Ethnic Relations as the Outcome of Political Processes, August 

2014

No 250	 Nele Noesselt: China and Socialist Countries: Role Change and Role Continuity, August 

2014

No 249	 Karsten Mau: Margins, Gravity, and Causality: Export Diversification and Income Levels 

Reconsidered, July 2014

No 248	 Hanspeter Mattes: Umfang und Reichweite sicherheitspolitischer Reformen in Marokko, 

June 2014

No 247	 Ina Peters: Too Abstract to Be Feasible? Applying the Grounded Theory Method in Social 

Movement Research, May 2014

No 246	 Anika Oettler: The Scope and Selectivity of Comparative Area Studies: Transitional Justice 

Research, May 2014


