Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10419/179624 
Year of Publication: 
2016
Citation: 
[Journal:] EconomiA [ISSN:] 1517-7580 [Volume:] 17 [Issue:] 2 [Publisher:] Elsevier [Place:] Amsterdam [Year:] 2016 [Pages:] 238-252
Publisher: 
Elsevier, Amsterdam
Abstract: 
This paper studies the effects of teenage motherhood on later educational and labor market achievement of the mothers. We construct a pseudo panel from the Brazilian Household Surveys (the 1992–2004 PNADs) and from the Health Ministry data (DATASUS 1981–1992) by state of birth and cohort. We find that the effects of teenage pregnancy are much stronger for high school completion and labor market participation than for schooling or wages. A reduction in teenage pregnancy by one standard deviation explains (i) 9.2% of the increase in high school completion and (ii) 5.4% of the increase in women's labor market participation, as observed over 10 cohort years. Lifecycle results show that the gains in terms of high school education are greater for younger than for older women, suggesting that women who give birth as teenagers tend to catch up with high school education while young but not as they become older. The results on labor market participation show persistent teenage motherhood effects.
Abstract (Translated): 
Este artigo analisa os efeitos da maternidade na adolescência sobre os níveis de escolaridade e resultados no mercado de trabalho dessas mães. Foi construído um pseudo painel a partir das Pesquisas Nacionais por Amostra de Domicílios (PNADs 1992-2004) e dos dados do Ministério da Saúde (DATASUS 1981-1992) por Estado de nascimento e coorte. Os resultados indicam que os efeitos da gravidez precoce são muito mais fortes para a conclusão do ensino médio e participação no mercado de trabalho do que para anos de estudo ou salários. Um redução na gravidez na adolescência de um desvio-padrão explica (i) 9,2% do aumento na conclusão do ensino médio e (ii) 5,4% do aumento na participação feminina no mercado de trabalho, como observado ao longo de 10 anos de coortes. Resultados da análise do ciclo de vida mostram que os ganhos em termos de conclusão do ensino médio são maiores para adolescentes mais jovens do que para as mais velhas, o que sugere que as mulheres que são mães na adolescência tendem a concluir o ensino médio, quando são mais jovens, mas não quando são mais velhas. Os resultados sobre a participação no mercado de trabalho mostram que os efeitos da maternidade na adolescência são persistentes.
Subjects: 
Teenage fertility
Education achievement
Female labor supply
Wages
Economic development
JEL: 
O10
O54
J13
J22
Persistent Identifier of the first edition: 
Creative Commons License: 
cc-by-nc-nd Logo
Document Type: 
Article

Files in This Item:
File
Size





Items in EconStor are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.